Homeless - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Eijssen - WaarBenJij.nu Homeless - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Eijssen - WaarBenJij.nu

Homeless

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 Augustus 2013 | Australië, Sydney

Hi everyone!

Ik zal meteen de titel van dit verslag even uitleggen want ik heb nogal wat meegemaakt in de afgelopen 2 dagen. Inderdaad, we waren dakloos! Zaterdag op zondagnacht kregen we al in de gaten dat de stroom uit was gevallen, maar zoals gewoonlijk denk je dat die binnen een uurtje wel weer terugkomt. Helaas kwam rond 1.00 de security ons uit ons bed schreeuwen en werd het hele gebouw geëvacueerd (fijn, die 19e verdieping met de trap....) Na anderhalf uur in pyjama en slippers buiten te hebben gewacht kregen we te horen dat we echt niet meer terug naar binnen mochten omdat alle veiligheidssystemen waren uitgevallen. Oorzaak; een hoofdwaterleiding ergens op straat was gesprongen en een aantal straten stonden al heftig onder water. Bij ons was niks te zien, maar stroom zouden we voorlopig nog niet terugkrijgen. We werden naar een gebouw van de universiteit gebracht waar ik gelukkig samen met 2 anderen een bank heb kunnen veroveren zodat we in ieder geval niet op de grond hoefden te slapen. Al snel genoeg werden er een paar kussens en dekbedden gebracht maar dat waren er nooit genoeg voor iedereen. Dus in de koude airco, op een hoekje van een bank, met mijn jas als deken en sjaal rond mijn voeten gewikkeld kun je je voorstellen dat niemand een oog dicht heeft gedaan. 's Ochtends was er nog steeds geen verbetering in de situatie en mochten we in groepjes van 10 via de trap (19e verdieping; ochtendgymnastiek dus!) met zaklampen naar boven om in 2 minuten om te kleden en de nodige essentials voor de dag te pakken. Ben toen maar snel naar vrienden gegaan die ergens anders wonen en met hen de dag doorgebracht. Toen we rond het diner weer even de situatie gingen checken kregen we te horen dat we die nacht nog steeds niet terug zouden kunnen. Dat betekende weer met zaklampen naar boven om slaapspullen te hamsteren! Gelukkig kregen we in de gaten dat ze een aantal hotelkamers zouden regelen dus daar hebben we heel snel op ingeschreven! Na weer een gratis maaltijd buiten het gebouw te hebben opgesmikkeld mochten we dan eindelijk inchecken! Samen met 2 vriendinnetjes waren we de lucky ones om in het 4-sterren hotel op de hoek te mogen slapen dus daar hebben we geslapen als roosjes!!! Vanochtend stond er op de stoep een ontbijt met bacon&eggs op ons te wachten en eindelijk was het zover: STROOM! Nog nooit zo blij geweest terug naar huis te kunnen haha. Helaas wel de hele koelkast en diepvries inhoud weg kunnen gooien maar daar krijgen we misschien nog compensatie voor. Dalijk dus maar snel inkopen gaan doen om vanavond weer te kunnen koken. Gelukkig was mijn les van vandaag gecanceld omdat mijn faculteitsgebouw ook was getroffen door de blackout.

Voor de geïnteresseerden wat foto's van de flooding: http://www.abc.net.au/news/2013-08-11/burst-water-main-floods-ultimo/4878620

Zo, en nu terug naar wat in de afgelopen 2 weken heb gedaan. De lessen zijn tot nu toe goed te doen! De stof is interessant, leraren leuk om naar te luisteren en heb tot nu toe nog meegekund in de lessen zonder al te veel voorbereiding. Jaja, ga vanaf deze week toch maar eens een tandje bijzetten. Verder mijn tijd vooral gevuld met Sydney ontdekken en heel veel avonden naar de pub/bar/club! We zijn met alle internationals eigenlijk een grote familie en gaan overal met zoveel mogelijk mensen tegelijk heen. Super gezellig dus! Afgelopen weekend eindelijk naar Bondi Beach geweest waar een aantal vrienden al zo dapper waren om met een surfboard het water in te gaan! Ik wacht nog even op mijn surfkamp over 2 weken om te leren wat ik moet doen.. Wel een heerlijke kangoeroeburger gegeten!

Afgelopen zaterdag werd er door een onderwijs organisatie een boottocht door de Harbour georganiseerd waar je als nieuwe internationale student voor $15 meekon. Lunch was inclusief en dus een koopje. Was een relatief kort boottochtje maar het buffet was fantastisch! Dus naast foto's te schieten van de Harbour Bridge en Opera House, hebben we vooral heeeel veel gegeten ;)

Oja en ook nog wel leuk om te vertellen: naast mijn gebouw liggen tv studios van tv-zender ABC en we konden ons gratis opgeven om publiek te zijn bij een nieuwe show. Doe eens gek, waarom niet! Was een soort van comedyshow met sketches, maar er werden vooral politieke figuren nagedaan, dus daar snapten we vrij weinig van.. We hebben maar gelachen als de Aussies dat ook deden haha. Helaas zat ik helemaal aan de zijkant van het publiek dus heb me op tv niet kunnen spotten. Wel leuk om een keer meegemaakt te hebben!

Ik heb vast nog honderd dingen te vertellen, maar dan wordt het wel heel erg lang voor jullie. Tot spreeks!!!

Liefs, Iris

Foto's: http://picasaweb.google.com/iriseijssen

• 14 Augustus 2013 - 00:08

Rian:

Hoi Iris,
    Wat een belevenissen,daar down under! Leuk om je te kunnen volgen vanuit Venray.
    Heel veel groetjes van ons allen en genieten maar,dan hebben wij weer iets leuks om te lezen!