Orientation week - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Eijssen - WaarBenJij.nu Orientation week - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Eijssen - WaarBenJij.nu

Orientation week

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

28 Juli 2013 | Australië, Sydney


G'day!

Hier weer een update uit het zonnige maar frisse Sydney! Jullie zweten je vast kapot, maar ik heb na 2 dagen al geïnvesteerd in een .... winterjas! 's Avonds koelt het flink af tot een graad of 8 dus had toch wat extra's nodig. Overdag is het wel strakblauw en 17-20 graden, waardoor het in het zonnetje goed toeven is!

Afgelopen week Orientation Week (O'Week) gehad en wegwijs geworden op de universiteit. Maandag werden we officieel welkom geheten en kregen we zelfs een optreden van een Aboriginal dansgroep voorgeschoteld! Alle informatiesessies waren in 1 dag gepropt waardoor het een overload aan informatie werd, maar dan hadden we wel de meeste dingen meteen gehad. De rest van de week vooral sociale activiteiten bijgewoond zoals gratis BBQ's (oftwel Barbies), waarvan ik er in de afgelopen week wel een stuk of 6 heb gehad! Jammmm! Verder alvast een boek voor een van mijn vakken gekocht, studentenkaart opgehaald en dat soort praktische dingen (vergeet steeds dat ik hier eigenlijk kwam om te studeren...). De rest van de week werden er weer ontzettend veel dingen georganiseerd om zoveel mogelijk mensen te leren kennen, dus daar ben ik vooral druk mee geweest. Normaal ben ik redelijk goed met namen onthouden, maar ik ben nu op een punt dat het echt niet meer bij te houden is... Gelukkig heeft iedereen daar last van en blijven we maar heel schuldig NOG een keer naar elkaars naam en nationaliteit vragen. Helaas zijn er nog mensen die 'Holland' verstaan als 'Poland' dus dan corrigeer ik het maar snel naar 'the Netherlands'. Alhoewel de taal 'Dutch' ook weer veel verwarring teweeg brengt, gezien het grote aantal Deutschers hier.

Dinsdag werd er een International Dinner georganiseerd waar iedereen een gerecht uit zijn/haar land moest bereiden. Samen met 2 andere Nederlanders hebben we besloten twee grote pannen wortelstamppot te maken, aangezien dat het makkelijkst en goedkoopst zou zijn. Nooit gedacht dat ik dat in mijn eerste week hier al zou maken, maar was best tevreden met het resultaat! En tot mijn verbazing spreken mensen me nu nog aan op dat ze het zo lekker vonden. Hulde aan de Hollandse pot dus!

Ook een tripje met de ferry naar het prachtige Manly Beach gemaakt om eindelijk het strand eens te zien, rond te wandelen en uit te waaien. Sydney heeft ongeveer 34 stranden dus heb er in de komende maanden nog genoeg te ontdekken! Om het helemaal af te maken heb ik besloten om toch maar eens te gaan leren surfen. Eind augustus ga ik met een hele groep op surfweekend speciaal voor beginners. Eens kijken of ik het voor elkaar krijg rechtop te kunnen staan. Kan ik namelijk zodra het lente wordt het zelf op Bondi Beach gaan proberen haha! Kan natuurlijk niet in Australie gewoond hebben en nog niet eens op een surfboard kunnen staan ;)

Gisteren een dagtrip naar Hunter Valley gemaakt, een regio met meer dan 120 wijngaarden. Om 10.30 begonnen we al met de eerste wijnproeverij en hebben er in totaal 4 gehad die dag! Heerlijke wijnen geproefd en mijn weggezakte wijnkennis van de Hotelschool weer op kunnen vijzelen. Bij elke Vineyard kregen we wel een stuk of 10 wijnen voorgeschoteld, dus je kunt je voorstellen hoe we er aan het einde van de dag aan toe waren... Funny fact: ons 2e bezoek was aan Lindemans; jawel, de welbekende wijn die de Albert Heijn in grote getale verkoopt. Nooit geweten dat die dus Australisch is! Heb nog gevraagd of er Nederlandse roots aan verbonden waren gezien de naam, maar dat bleek niet echt zo te zijn. Met dank aan onze buschauffeur hebben we op de terugweg ook nog onze eerste wilde kangoeroes kunnen spotten!! Weliswaar ver in een weiland, maar oke, we hebben ze gezien!! Iedereen hier in de stad was behoorlijk jaloers.

En morgen begint dat het echte studentenleven.. Om 9.00 het eerste college dus ben heel benieuwd! Heb 3 vakken en op maandag, dinsdag en woensdag les, dus heb eigenlijk niets te klagen.

Foto's komen op Facebook maar ook op
http://picasaweb.google.com/iriseijssen

Folks, talk to you later!!

Liefs,
Iris

  • 28 Juli 2013 - 15:37

    Ome Wim:

    Ha Iris,
    goed om te lezen dat je al een beetje geaclimatiseerd (of was 't met een t) bent, over een paar weken kun je de winterjas in de mottenballen leggen want dan wordt het toch zo'n beetje lente daar.
    Volgens mij werkt het op de hele wereld hetzelfde met boodschappen doen, gewoon zoeken op de onderste rijen, dat is 't cheapiest, als je maar niet gaat leven op witte bonen in tomatensaus, want dat heeft Koen Wijnhoven gedaan toen die studeerde in Belgie, vlgs mij heeft hij dat zo'n beetje 6 weken gedaan en leek hij bijna op het blikje waar deze in zaten (maar wel goeiekoop).
    Iris ik heb even geen schele zever meer, ik zal je blog bij gaan houden en af en toe iets posten, doe goed je best daar in Down Under en pas goed op je zelf.
    groetjes,
    Ome Wim.

  • 28 Juli 2013 - 23:01

    Yvon Hellegers:

    Ha Iris,
    Fijn dat je deze link stuurt. Kunnen we je toch een beetje in de gaten houden!!
    Kei leuk!
    Grappig dat wortelstampot kan uitpakken als een soort van "wereldgerecht"voor buitenlanders!
    Wij wensen je een onvergetelijke (studie)tijd daar in the big city!

    Groetjes van ons allevijf op de Jan Poelsweg!

  • 29 Juli 2013 - 09:40

    Lieke:

    Een hele dag wijn proeven......?! MMMM!
    Het klinkt alsof je je al helemaal thuis voelt daar!
    Have fun!! X

  • 30 Juli 2013 - 12:56

    Mieke:

    Ha Iris,
    heb je eigenlijk wel tijd en voorals zin om naar college te gaan. Jouw foto's stralen allemaal gezelligheid uit. Wortelenstamppot is altijd lekker, dat blijkt wel, maakt niet uit waar je op de wereld bent. Geniet van alles wat je gaat meemaken en laat ons af en toe, een beetje, meegenieten! groetjes
    Mieke

  • 05 Augustus 2013 - 19:39

    Jos Uit Venray:

    Iris,

    Ik heb even op de aanrecht gekeken welke rooie wijn ik er had staan van Appie Hein.
    Het was geen Aussie wijn. Ik heb hem maar weggegooid want er zat wat drab onderin. Het is hier geen weer voor wijn, dus we drinken liever een potje bier hier.
    Ik was afgelopen zaterdag bij Hazes in Amsterdam en kwam toevallig uit bij de Canal Parade.
    Daar nog een Mik Dundee gezien met cowboyhoed maar in een te strak klein roze broekje. Het was een echte Aussi die er eerder uitzag als een Sheila. Lachen daar en gezellig!

    Hopelijk word je niet te moe van al dat studeren. Een fijne tijd nog!

    Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 39014

Voorgaande reizen:

16 Juli 2013 - 30 November 2013

Studeren in Sydney

16 Augustus 2009 - 04 Februari 2010

Stage in Kuala Lumpur

Landen bezocht: